Bacalah dengan nama ALLAH yang maha pemurah lagi maha pengasih

Rabu, 23 Januari 2013

::Ibrah Siti Hajar:: (PELAJAR UTeM)

Allahyarhamah Siti Hajar Binti Ahmad Sabir. 
Menghembuskan nafas pada 8 Rabiulawal 1434. 
Kemalangan kereta bersama 3 orang sahabat.
Mengalami keretakan tulang tunjang.

Antara perkongsian dari status update Nadia Mujahidah:

~> "Berita indah dr 4 penggali kubur, kuburnya wangi ketika digali dan liang lahadnya terang.."
(*mudah2an sebagai ganjaran amal kebaikan semasa hidupnya)

~>1) Ayah : kakak tak takut mati ke?
Hajar : tak..kakak dah sedia dah..
2) Ibu Bapa Hajar yg sentiasa tenang dengan bacaan Al- Quran dan
tasbih di tangan. Dalam keadaan ini, ada sesetengah orang sibuk
menyalahkan Doktor dsb.
Ketika mana jenazah hendak disolatkan, Hujan rahmat turun
seketika.
3) Arwah pernah cakap kat ayah dia, dia xsempat nak dakwah
banyak2 kat semua.
(*hanya 3 amalan yg dibawa ke kubur iaitu ilmu yang bermanfaat, sedekah amal jariah, dan doa anak2 yang soleh)

~> Dan siti hajar minta disampaikan kepada kawan2... Yang dia minta maaf... Atas segala salah silapnya.. Tlg panjang2kan kepada teman2 yg mengenali dirinya khususnya. Bila dah sehat, ada sesuatu yg dia nak cerita. Apa dia? Maknya kata sesuatu yang mampu tingkatkan keimanan kita.
(“Kezaliman itu terbahagi kepada tiga. Pertama kezaliman tidak diampunkan Allah. Kedua kezaliman diampunkan Allah dan ketiga kezaliman yang Allah tidak ikut campur dalam hal itu. Kezaliman tidak diampunkan Allah adalah syirik. Kezaliman diampunkan Allah adalah dosa manusia ke atas dirinya dan tuhannya. Kezaliman yang Allah tidak ikut campur adalah dosa di antara manusia dengan manusia, sehingga mereka menyelesaikannya terlebih dulu.”)

~> Ibu beliau memohon maaf kepada semua kerana sebelum ini tidak membenarkan lelaki untuk melawat, ini kerana keadaan Siti Hajar yang penuh dengan tiub untuk membantu beliau pulih dari pembedahan. Alhamdulillah sekarang tiub2 tersebut sudah dicabut, dan ibunya boleh membantu beliau menutup bahagian auratnya.
(*apabila dia memelihara auratnya pasti Allah memelihara keaibannya)

~> "Tentang kaki yg patah, saya dah tengok x ray. Patah berlaku pada kedua dua tulang kat betis . Tapi patahnya tidak bersepai. Ia seperti rekahan pada dinding. Jadi ia hanya simen dan tak masukkan besi. Menurut doktor, pada usia muda spt hajar, patah begitu boleh bersambung semula dgn lebih mudah. Lebih mudah utk hjr, sewaktu tulang itu sedang dipulihkan oleh badan, dia x perlu menanggung kesakitan akibat patah tulang tersebut. Nyata Allah meringankan deritanya."
(*bila kita mudahkan jalan Allah, pasti Allah akan mudahkan kehidupan kita)

"Medium utama penjagaan/perawatan mck terhadap siti hajar ialah penggunaan air zam zam.
(*“Sebaik-baik air di permukaan bumi adalah air zamzam. Padanya ada makanan yang menyegarkan dan penawar bagi segala penyakit.”)

'Peranan saya pula sebagai ibu adalah untuk mengukuhkan keimanannya dan meletakkan pergantungan harapan penuh pada Allah. " (*ada tiga doa yang di terima Allah secara langsung iaitu doa orang teraniaya,doa orang yang bermusafir dan doa orang tua(ibu dan Bapa) terhadap anaknya)

#mudah2an sedikit sebanyak dapat memberi pengajaran kepada kita sbg khalifah Allah di muka bumi ini, walaupun tidak pernah mngenalinya tetapi mengikuti perkembangannya seperti telah mengenalinya. Al-fatihah


Almarhumah sebelum ini terlibat dengan satu kemalangan dan ditempatkan di hospital melaka selama 2(dua) minggu. Almarhumah menghembuskan nafas terakhir pada 20/1/12, Semoga Arwah ditempatkan di kalangan orang beriman.

Inilah doa Baginda Nabi Muhammad saw ketika meninggalnya sahabat Abu Salamah r.a: Wahai Allah, ampunilah Abu Salamah, naikkanlah darjatnya diantara orang-orang yang mendapat hidayah, dan lindungilah keluarga dan keturunannya yang masih hidup. Ampunilah dia dan kami, wahai Tuhan sekelian alam, luaskanlah kubur baginya dan berikanlah cahaya didalamnya., Innalillahi wainna ilaihiraji'un "




10 ulasan:

  1. Al Fatihah untuk adik Siti Hajar, Semoga keluarga dan saudara beliau redha dah tabah melalui ujian ini.
    Hootoh Tudia baru sahaja membaca Siti Hajar Ia Bukan Dakwah Terakhir

    BalasPadam
    Balasan
    1. HooToh TuDia:Amin..Sama-sama kita doakan untuk al-marhumah dan keluarga beliau yang pasti terasa dengan kehilangan beliau..

      Padam
  2. Sentap.. Siti Hajar ni seakan-akan mati Syahid. Moga-2 beliau dtempatkan di tempat org-2 beriman . Aminnn....

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju.. sgt.. sejujur-jujurnya.. saya sendiri merasa cemburu dgn sifat arwah yg amat mulia.. tak pernah lupakan Allah yg Berkuasa di saat pemergian arwah.. subhanallah.. Semoga keluarga arwah bersabar.. :)

      Padam
  3. Mengalir airmata ini membaca rentetan hari2 terakhir siti hajar.sbg seorang jururawat yg pernah bekerja di icu, sy telah menyaksikan mcm situasi ketika pskt mghembuskan nafas terakhir.alhamdulillah adik hajar begitu tenang d saat 2 akhir pemergiannya.al fatihah.

    BalasPadam
  4. Mengalir airmata ini membaca rentetan hari2 terakhir siti hajar.sbg seorang jururawat yg pernah bekerja di icu, sy telah menyaksikan mcm situasi ketika pskt mghembuskan nafas terakhir.alhamdulillah adik hajar begitu tenang d saat 2 akhir pemergiannya.al fatihah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ibrahim hasmah: Sesungguhnya almarhumah telah pergi dalam keadaan husnul khotimah.. Subhanallah..

      Padam
  5. Moga roh nya dirahmati Allah dan kita dapat ambil pelajaran daripada apa yang ditinggalkannya.

    p/s; siapa yang sedang beristighfar di blog ni? tertarik dengan alunan seruling dan istighfar, menenangkan

    BalasPadam
  6. sungguh..begitu tenang mendengar zikir dan seruling ini sampai menitik air mata ku mengenang dosa2 yang lepas..dan kak siti hajar semoga roh dirimu dicucuri rahmat..dan ditempatkan orang orang yang solehah,,,aminn..

    BalasPadam